Logo
Slogan

Pomoc logopedyczna

ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE

mgr Justyna Dawid

sala 20 

rok szkolny 2020/2021

poniedziałek

wtorek

środa

czwartek

piątek

8.00 -9.30

 

 

 

 

SP Mstów

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13.50 – 14.50

11.00 – 15.00

 

10.40 – 15.00

 

SP Mstów

SP Mstów

 

SP Mstów

 

 

 

 

 

 

 

W pozostałe dni praca w innych placówkach oświatowych na terenie gminy Mstów.

Kontakt do Logopedy   570- 399- 535

 

plik małe_dziecko_ORM.docx

 

 

ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE 2019/2020

mgr Justyna Dawid

sala 20

                                      poniedziałek

13.20 - 14.50

13.45- 15.00

 

                                            wtorek

11.00 – 14.45

11.00- 14.45

 

                                         czwartek

10.40 – 14.25

10.40 – 14.40

 

 

 

Zabawy logopedyczne dla dzieci

Różnego rodzaju ćwiczenia usprawniające mowę możemy prowadzić już od najmłodszych lat. Trzeba pamiętać, aby stanowiły one formę zabawy, a nie żmudną naukę i nieustanne treningi. Ćwiczenia logopedyczne zaczynamy od najprostszych, po jakimś czasie stopniowo zwiększając ich trudność.

1. Oddech podstawą prawidłowej wymowy

Pierwszym krokiem jest sprawdzenie, w jaki sposób dziecko radzi sobie z ćwiczeniami oddechowymi. Podstawowym celem tych ćwiczeń jest nauczenie malucha różnicowania fazy wdechowej i wydechowej, jak również przedłużania fazy wydechowej. Interesującymi zabawami wspomagającymi wytworzenie się właściwego toru oddechowego są zabawy ze słomką. Dmuchając przez słomkę, dziecko powinno przesunąć jakiś drobny i lekki przedmiot, na przykład skrawek papieru.

Można też zaproponować dziecku zdmuchiwanie płomienia świecy za pomocą słomki lub popularną zabawę w puszczanie baniek mydlanych. W tym celu warto wrócić do starego sposobu wydmuchiwania baniek przez słomkę, a nie za pomocą przeznaczonego do tego gotowego sprzętu, który można zakupić w sklepie z zabawkami.

Dmuchanie w balonik jest nie tylko czynnością absorbującą aktywność oddechową płuc, ale także świetną zabawą dla dziecka. Zachęcone pojawiającym się efektem coraz większego balonika, zechce nadmuchać go do pożądanych rozmiarów. Nie ma przy tym wszystkim świadomości, że w ten sposób pracuje nad prawidłową wymową.

Następną zabawą o wartości logopedycznej jest naśladowanie różnego rodzaju zachowań, które wykonujemy na co dzień, na przykład ziewanie i śmiech. Proponujemy dziecku, aby spróbowało ziewać głośniej i ciszej, z większą i mniejszą mocą. To samo ćwiczenie staramy się wprowadzić, prosząc dziecko, aby spróbowało zaśmiać się na różne sposoby. Ważne jest to, że na początku wszystkie ćwiczenia powinna wykonać osoba, która je prowadzi, aby pokazać dziecku, czego od niego konkretnie oczekuje.

Przechodząc do kolejnych ćwiczeń, należy zwrócić uwagę, czy wcześniejsze ćwiczenia dziecko wykonało prawidłowo, aby móc uzupełnić ewentualne braki podczas następnych tego typu zajęć.

Kolejną propozycją zabaw logopedycznych jest szeptanie. Proponujemy dziecku, aby spróbowało energicznie wypowiadać szeptem: stuk-puk, tik-tak, szuru-buru, etc. Można wykorzystać do tej zabawy popularne wierszyki Brzechwy lub Tuwima, w których pełno jest takich słów, które doskonale nadają się na rytmiczne wypowiadanie szeptem. Podczas ćwiczeń oddechowych wskazane jest głębokie wdychanie powietrza nosem i powolne jego wypuszczanie przez usta.

Dla dziecka dobrze jest włączyć do tego dźwięki naśladujące, na przykład węża, takie jak: ssssss…. Można też spróbować wydmuchiwać powietrze etapami, wspomagając się: hu-hu-ha, wspominając wierszyk o groźnej zimie, która szczypie w uszy.

2. Sprawność ruchomych narządów mowy

Prawidłowe wymawianie wszystkich głosek zależne jest od sprawnego działania narządów mowy. Dlatego tak ważne są zabawy, których celem jest podniesienie sprawności ruchomych narządów mowy. Do ćwiczeń narządów mowy zaliczamy: ćwiczenia żuchwy, języka, warg oraz podniebienia miękkiego.

Przykładowe zabawy usprawniające narządy mowy to: szerokie otwieranie i zamykanie ust, ziewanie, cmokanie, dmuchanie, nadymanie policzków, parskanie wargami czy mlaskanie. Prosimy dziecko, aby spróbowało naśladować żucie. W tym celu można zaproponować dziecku, aby wyobraziło sobie, jak zjada jabłko, a jak przeżuwa gumę. Zwracamy uwagę na poruszanie żuchwą w różnych kierunkach.

Następnie proponujemy unoszenie języka w kierunku nosa, liczenie zębów, oblizywanie warg, chuchanie, chrząkanie, naśladowanie kaszlu, płukanie gardła. Ustawiamy przed dzieckiem lustro i prosimy, aby posłało swemu odbiciu całuski. Potem prosimy, aby naśladowało różne zwierzęta poprzez robienie dzióbka ptaszka, rybki, zmęczonego pieska, jadącego konia, itp.

Aby zabawa była efektywną i ciekawą nauką, musi sprawiać dziecku radość. Dziecko musi czuć, że robi postępy, że coś mu się udaje i że zostanie za to nagrodzone. Można zaproponować dziecku mały poczęstunek w postaci lizaka czy chrupek, jednak najważniejszy dla dalszych ćwiczeń logopedycznych jest sposób, w jaki dziecko ma zjeść ten poczęstunek. Lizanie lizaka czy zjadanie chrupek bez pomocy rąk to także doskonałe ćwiczenie!

Liczne zabawy słuchowe (zabawa w odgadywanie dźwięków wydawanych przez znajome przedmioty, np. brzęk kluczy czy kapanie wody z kranu) także przyczyniają się do rozwijania wrażliwości dziecka na rodzaj dźwięku, tempo, ton, rytm i melodię wymowy.

Do innych zabaw słuchowych możemy zaliczyć: wsłuchiwanie się w ciszę, naśladowanie usłyszanych dźwięków, np. szumu wiatru, poszukiwanie źródła dźwięku, np. ukrytego telefonu, rozpoznawanie tempa melodii i ilustrowanie go ruchem, etc.

Ćwiczenia artykulacyjne to ćwiczenia przede wszystkim w wypowiadaniu pojedynczych głosek i ćwiczenia w wypowiadaniu tekstów − w trzecim roku życia są to przede wszystkim krótkie wierszyki. Ćwiczenia artykulacyjne muszą mieć zawsze charakter ciekawej zabawy, której cel pokryje się z celami dydaktycznymi, a dziecko będzie miało w niej swój czynny udział.

Należy jednak pamiętać o tym, że nawyk prawidłowej wymowy nie wykształcimy w głoskach błędnie wymawianych, np. gdy dziecko nie wymawia głoski „r”, nie należy przeprowadzać z nim ćwiczeń z tą głoską, gdyż błędnie wymawiana nie przyczyni się do prawidłowej relacji między słuchem a narządem mowy.

Rodzicu , chcesz wiedzieć więcej zapraszam na konsultację.

 

Nikt nie rodzi się po raz drugi przedszkolakiem.
To, czego nie zrobimy dla dzieci,
dla wychowania przedszkolnego,
nie zrobimy już nigdy ...
Stymulowanie rozwoju dziecka
jest łatwiejsze od liczenia późniejszych wad...


dr Maria Kielar

 

 

 

Drodzy Rodzice!

Rozwój mowy jest jedną z ważniejszych umiejętności, jaką zdobywa dziecko. Trwa on przez wiele lat i przebiega w indywidualnym rytmie.

Dziecko, które idzie do pierwszej klasy powinno wymawiać wszystkie głoski prawidłowo, mieć bogate słownictwo dotyczące jego życia, otoczenia, umieć budować poprawne pod względem gramatycznym i logicznym zdania.

Prawidłowa wymowa ma duże znaczenie dla powodzenia w nauce czytania i pisania. Bez względu na przyczynę wystąpienia zaburzeń mowy (wad wymowy) należy podjąć jak najwcześniej działania terapeutyczne.

Serdecznie zapraszam do współpracy, ponieważ skuteczność i powodzenie terapii zależy w dużej mierze od Was Rodziców.

Neurologopeda
mgr Justyna Dawid

 

 

ZAKRES DZIAŁAŃ LOGOPEDY W ZESPOLE SZKÓŁ W MSTOWIE

Z zajęć logopedycznych korzystają głównie dzieci z klas wychowania przedszkolnego, uczniowie klas I-IV oraz uczniowie mający zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej. W wyniku przesiewowych badań logopedycznych oraz obserwacji logopedy i wychowawców, co roku, we wrześniu uczniowie kwalifikowani są do zajęć logopedycznych.

Opieką logopedyczną objęci są uczniowie z dyslalią: seplenieniem, rotacyzmem, lambdacyzm, gammacyzmem, kappacyzmem oraz mową bezdźwięczną, jąkaniem, niedosłuchem, środowiskowym ograniczeniem mowy. Poza logopedycznymi metodami wywołania i utrwalania głosek, w czasie zajęć wykorzystywane są ćwiczenia z Terapii Ręki, SI, terapii pedagogicznej i ćwiczenia relaksacyjne.

Dzieci, w zależności od potrzeby, uczestniczą w zajęciach indywidualnych i grupowych. W zajęciach terapii logopedycznej często uczestniczą rodzice uczniów.

W NASZEJ SZKOLE LOGOPEDA:

  • Przeprowadza przesiewowe badania logopedyczne na terenie placówki
  • Prowadzi terapię indywidualną i grupową w formie otwartych zajęć logopedycznych
  • Prowadzi kącik logopedyczny zawierający informacje nt. terapii logopedycznej i wad wymowy
  • Bierze udział w zebraniach z rodzicami klas „O”- I, w czasie których przeprowadza mini wykłady , informuje rodziców o różnych wadach wymowy u dzieci i ich wpływie na wyniki w nauce oraz o roli współpracy ze specjalistami
  • Prowadzi  indywidualne konsultacje z wychowawcami, z rodzicami, udziela porad
  • Prowadzi zajęcia z całą klasą - tzw. „Gimnastyka buzi i języka”
  • Przygotowuje pomoce logopedyczne
  • Bierze udział w Ogólnopolskiej Akcji Dzień Bezpłatnych Diagnoz Logopedycznych

 

 

Logopeda radzi:

Niejednokrotnie bywa tak, iż rodzice skarżą się logopedzie mówiąc o trudnościach w motywowaniu dziecka do ćwiczeń logopedycznych.

Załączony plakat zawiera mnóstwo cennych wskazówek na ten temat.

pdf plakat_jak_motywowac_do_pracy_w_domu_(1).pdf
 

Polecam do wnikliwej lektury.

 

mgr Justyna Dawid

   


Zajęcia logopedyczne w grupie czy indywidualnie?

pdf Zajęcia_logopedyczne.pdf

 

Drukuj stronę »
^ do góry